2 Sep 2012

သခင္ေဌးၿမိဳင္ (သို႔မဟုတ္) ဗိုလ္ေဌးၿမိဳင္

 ““အာဏာရွင္ လွေရႊဆုိတာ ဟုိတုန္း က အာဏာရွင္ဆုိတဲ့ စကားလံုးက အေကာင္းဗ်။မေကာင္းတဲ့အဓိပၸာယ္မဟုတ္ ဘူး။ အစိုးရကို ဆန့္က်င္တဲ့အသံမ်ဳိးလုပ္ ကာ တုိ႔က အာဏာရွင္၊ တုိ႔က အာဏာ ရွိတယ္။ အစိုးရက အာဏာ မရွိဘူး။ ဒီသေဘာမ်ဳိး လုပ္တာ လူေတာ္ ကိုလွေရႊ က ေရြးတာပါ။ သူက ဗုိလ္လက်္ာရဲ႕ ညီ”
 သခင္ေဌးၿမိဳင္ (သို႔မဟုတ္) ဗိုလ္ေဌးၿမိဳင္ (သို႔မဟုတ္) ၿငိမ္းခ်မ္းေရးၾကယ္ျဖဴ တစ္ပြင့္
ပန္းႏုေရာင္ ႏွစ္ကာလမ်ားသည္ ေမ်ာစီးျဖတ္သန္းလ်က္ ရွိဆဲ။
အခ်ဳိ႕ ပံုရိပ္လႊာတုိ႔က ၿပိဳးျပက္ျပက္၊
အခ်ဳိ႕ကား ေ၀၀ါး၀ါး။
အခ်ဳိ႕ကား မႈန္မိႈင္း လြင့္ျပယ္ခဲ့ၾကေခ်ၿပီ။
မိုးကုပ္ကုပ္၀ယ္ အို ႐ုတ္တရက္၊
မ်ဥ္းျဖဴစက္၍ ကြဲအက္ေၾကာင္းရာ၊
ဟ ဟလာၿပီး မိုးျပာကိုျဖတ္၊
ပတၲျမားရည္ စီးလည္အဟုန္၊
နီျမန္းကုန္သည္ အ႐ုဏ္ေပၚစ ၀ိုးတ၀ါး . . ။
မႈန္မႊားမႊားလွ်င္
၀ိုး၀ါးတိတ္ဆိတ္၊ ၾကယ္ေရာင္ရိပ္၀ယ္
ျမစ္ဆိပ္ႏွင့္လည္း၊ မနီးမေ၀း
ေခ်ာင္း႐ိုးေဘးမွ၊ ျဖည္းျဖည္းညင္းညင္း
ေလွတစ္စင္းထက္၊ ေတာတြင္းသားပ်ဳိ
ဖ်င္လက္တုိႏွင့္၊ ကိုယ္ကို၀ပ္၍ စိုက္စိုက္ေရြ႔သည္၊ ေျခာက္ေသြ႔ ျမက္ထံုး
ေကာက္႐ိုးဖံုးလ်က္၊ ကြယ္၀ွက္ပုန္းလာ
ယူကာလက္ေထာက္၊ အလ်ားေမွာက္သည္
ေလွေအာက္၀မ္းမွ စက္ေသနတ္။
အေမွာင္ရိပ္၀ယ္
ေမွးမွိတ္ၿငိမ္သက္၊ ေခ်ာင္းေကြ႔ထက္တြင္
အုပ္ယွက္ေထြးေရာ၊ သင္ေပါင္းေတာ၏
ေနာက္ေက်ာေစးပ်စ္၊ ေသာင္ေရစစ္မွ
ဖက္ဆစ္ ကင္းေစာင့္စစ္စခန္း။
ေခ်ာင္းကိုေကြ႔ေသာ္
ေတြ႔လွ်င္ေတြ႔ခ်င္း၊ ေျမငူရင္းသုိ့
ခ်ဥ္းကပ္ေလွာ္ကာ၊ နီး၍လာလွ်င္
အသာ႐ုတ္ခ်င္း၊ တိတ္ဆိတ္မင္းကို
ၿဖိဳခြင္းျပင္းထန္၊ ေသနတ္သံသည္
ျမစ္ယံပဲ့တင္ထပ္သတည္း။
ေငြလေရာင္လွ်င္
အေမွာင္ညရိပ္၊ ေသးေသးစိပ္သား
မိုးထိပ္တိမ္ေမာ္၊ ၿငိမ့္ၿငိမ့္ေပၚသည္
စေႏၵာၿပံဳးလွည့္၊ ငံ့ုကာၾကည့္ရွင့္
ထြန္းသည့္ညဥ့္ခါ၊ ထိန္ထိန္သာေသာ္
က်ယ္စြာ၀န္းလ်ား၊ လယ္ကြင္းနားမွ
ေတာဖ်ားညိဳ႔အုပ္၊ မွိတ္တုတ္တုတ္လွ်င္
ယိမ္းလႈပ္ျပကာ၊ မီးအိမ္၀ါႏွင့္
အာကာျပာမိႈင္း၊ တဲြလြဲဆုိင္း၍
ျဖဴ၀ိုင္းစက္စက္၊ ဆင္းလာသက္မွ
လက္လက္ေရာင္ထင္၊ က်သြင္သြင္သည္
ေလယာဥ္ေပၚမွ စစ္ရိကၡာ။
ရြာတစ္ရြာကား
မိႈင္းျပာမည္းညိဳ႕၊ မီး႐ိႈ႕ေလာင္ကြၽမ္း
တင္း၀င္ရမ္းေၾကာင့္၊ ပရမ္းပတာ
ထြက္ေျပးရွာရ၊ လဟာေသြ႔ေသြ႔
ခိုးေငြ႔ေ၀ေ၀၊ မီးေလာင္ေျမမွ
ႏြမ္းေခြေပ်ာင္းယဲ့၊ ညင္းေလဖဲြ႔က
သဲ့သဲ့ေခြးေဟာင္သံတကား။
ခေရပြင့္လွ်င္
ေႂကြရင့္၀ါ၀ါ၊ ေျမ၌မွာလွ်င္
ေရာကာ ေပါင္းယွက္၊ ေဟာင္းသစ္ရြက္ႏွင့္
တစ္၀က္ေမာင္းနီ၊ ေ၀့လည္လည္ကုိ
ေလခ်ီသုတ္ျဖဴး၊ နီ၀ါကူးသည္
ေႏြဦးေပါက္မုိ႔ ေရာ္ရြက္ေႂကြ။
ရင့္ေႂကြေညာင္းသည္
ရြက္ေဟာင္းစြန္႔ပစ္၊ ဘ၀သစ္သို႔
သနစ္ေျပာင္းမည္၊ ဖူးသစ္မီသည္
အနီထဲမွ ၾကယ္ျဖဴပြင့္။ ။

သည္ကဗ်ာ၊ သည္စကားလံုးမ်ားကို ဆိတ္ဖလူးရနံ့ မႊန္းထံုေရာယွက္ေနေသာ ကာလမ်ားက အသံရွာၾကရင္း သီခ်င္းတစ္ ပုဒ္အျဖစ္ ကြၽန္ေတာ္တုိ႔ ရင္တြင္း ျဖတ္္စီးခဲ့ ၾကသည္။ ဆရာ၏ မတ္လ ေတာ္လွန္ေရး ကဗ်ာ၊ ဆရာႏွင့္ ဆံုေသာအခါ ဆရာ့ကဗ်ာ ကို အသံ ရွာထည့္ကာ အမ်ဳိးသားေရးစိတ္၊ ေတာ္လွန္ေရး စိတ္မ်ားျဖင့္ ေတာ္လွန္ေရး သီခ်င္းတစ္ပုဒ္ ဖန္တီး ထုဆစ္ပံုေဖာ္ခဲ့ၾက ကုန္ေသာ သူငယ္ခ်င္းမ်ား၊ မိတ္ေဆြမ်ား၊ ရဲေဘာ္မ်ားအေၾကာင္း အမွတ္တရ ေျပာျပ ေသာအခါ ဆရာသည္ သူ႔ထံုးစံအတုိင္း ခပ္ၿပံဳးၿပံဳး။ ဆရာ၏ မတ္လေတာ္လွန္ေရး ကဗ်ာသည္ မိမိတုိ့လူငယ္မ်ားကို ပုတ္ႏိုးခဲ့ ဖူးသည္။ ဆရာသည္ ႏုိင္ငံေရးသမား မဟုတ္၊ ေတာ္လွန္ေရး သမား မဟုတ္ဟု သူ႔ကိုယ္သူ ျပ႒ာန္းတတ္ေသာ္လည္း ႏုိင္ငံ ေရးစိတ္၊ ေတာ္လွန္ေရးစိတ္မ်ားကို စကား လံုးမ်ားျဖင့္ ထုဆစ္ဖန္တီးေလ့ရွိသူ ျဖစ္သည္။

ရန္ကုန္တြင္ ေဆာင္းခိုလာေသာ ဆရာ့ကို ေတာင္ဥကၠလာပရွိ အိမ္ကေလး တစ္အိမ္တြင္ ဆံုျဖစ္ခဲ့သည္။ အရင္တုန္း က အိမ္ခန္းမဟုတ္။ ဆရာ့အတြက္သီးျခား ေဆာက္ေပးထားဟန္တူသည့္ အခန္းငယ္ ေလးျဖစ္သည္။ သည္ေနရာေလးမွာ ဆရာသည္ ေရဒီယိုနားေထာင္ေလ့ရွိသည္။ သည္ေနရာေလးမွာပဲ ဆရာသည္ လဲေလ်ာင္း ေလ့ရွိသည္။ သည္ေနရာေလးမွာပဲ ဆရာ သည္ သူ႔မိတ္ေဆြမ်ားႏွင့္ စကားေျပာေလ့ ရွိသည္။ သည္ေနရာေလးမွာပဲ ထမင္းစားေလ့ ရွိသည္။ ဆရာ့ အခန္းေထာင့္တြင္ ထိုးသိပ္ တည့္ထားေသာ စာအုပ္စင္အိုေလး ရွိသည္။ဆရာသည္ သည္ႏွစ္တြင္ (၉၁)ႏွစ္ ရွိခဲ့ၿပီျဖစ္သည္။ ဆရာသည္ သူ႔ဘ၀ကုိ ေအးခ်မ္းစြာ ျဖတ္သန္းေနဆဲ။ ပူပူပန္ပန္ ႐ႈပ္႐ႈပ္ေထြးေထြး မရွိလွ။ ဆရာသည္ ရန္ကုန္သုိ႔ ေဆာင္းလာခုိေလတုိင္း မိတ္ေဆြမ်ား၊ ရဲေဘာ္မ်ား၊ လုပ္ေဖာ္ ကိုင္ဖက္မ်ားႏွင့္ ဆံုေလ့ရွိသည္။ဆရာသည္ မ်က္စိေ၀ဒနာ ရွိေနသျဖင့္ တစ္ေယာက္တည္း လႈပ္ရွား သြားလာ၍ မရ။ ဆရာ့ေျမး၊ သမီးေဒ၀ီ၊ သို႔တည္း မဟုတ္ ဆရာ့တူမ ဆရာမ ေဒၚျမင့္ျမင့္စိန္ (ဆရာမ သင္းျမစႏၵီ) မရွိလွ်င္၊ ဆရာ့ကို တြဲထူ တဲြကူမည့္သူ မရွိေပ။ ဆရာသည္ စာဖတ္ရန္ပင္ သူတစ္ပါးကို အားကိုးေနရ သူ ျဖစ္သည္။ စာေရးလုိလွ်င္ ဆရာသည္ ကက္ဆက္အုိေလးကို အေဖာ္ျပဳရသည္။ ဆရာ ေရးခ်င္တာေလးေတြကို ဆရာသည္ သူ႔ကက္ဆက္ ရီေကာ္ဒါအိုေလးထဲ ေျပာထည့္ ယူရသည္။ ဤသည္ကို ဆရာ၏ တူမ သို႔မဟုတ္ ဆရာ့ေျမးက ျပန္၍ ဖလွယ္ယူ ရသည္။ ကရိကထ မ်ားလွသည့္ ျဖစ္ျခင္း။ သို႔ေသာ္ ဆရာသည္ သူ႔ဘ၀ကို စိတ္မပ်က္၊ လက္မေလ်ာ့။ သူ႔ယံုၾကည္မႈကို မေျပာင္းလဲ။ ဆရာသည္ မည္သို့ေသာ အေျခအေနတြင္ျဖစ္ေစ ေတြေ၀၍ မသြား။ ယိမ္းယိုင္၍မေန။ တုန္လႈပ္ေခ်ာက္ခ်ားျခင္း အလ်ဥ္းမရွိသည့္ဆရာျဖစ္သည္။

ဆရာသည္ ရန္သူကို မိတ္ေဆြလုပ္ ခုိင္းေလ့ရွိသည္။ ဆရာသည္ ၿငိမ္းခ်မ္းေရး စစ္စစ္ရရွိရန္ တဖြဖြတုိက္တြန္းေလ့ရွိ သည္။ သူကိုယ္တုိင္လည္း ငယ္စဥ္က တည္းက ၿငိမ္းခ်မ္းေရး လက္နက္ကို ကိုင္စဲြ လာခဲ့သူျဖစ္သည္။ ဆရာ့အသက္ (၉၁) ႏွစ္သို့ ေရာက္ၿပီျဖစ္ေသာအခါ ဆရာ့ထံမွ သင္ယူစရာမ်ားကို ခ်ဥ္းကပ္၍ သင္ၾကား နာယူျဖစ္ခဲ့သည္။ ဆရာႏွင့္ ပတ္သက္၍ ေႏွာင္းလူတုိ႔ အမွတ္ မလဲြေစရန္ မွတ္တမ္း တင္လုိသည္။ ဆရာသက္ရွိ ထင္ရွားရွိ စဥ္မွာပင္ ဆရာႏွင့္ ပတ္သက္၍ ေျပာၾက ဆုိၾက ရွင္းၾက လင္းၾက ေစခ်င္သည္။ ဒါမွလည္း သဘာ၀က်မည္။ ဆရာသည္ သူ႔ တစ္ဦးခ်င္းအေနႏွင့္ကေတာ့ ဘယ္ေသာ အခါမွ ရွင္းေလ့မရွိ။ ဒါသည္ ဆရာ့ သဘာ၀။

ဆရာသည္ သူသည္ ထုိင္ကူျမစ္တန္း ရြာမွဟုဆိုသည္။ က်ဳိက္လတ္သားဟု မဆုိ ႏုိင္။ ေဒးဒရဲ အပိုင္ျဖစ္သည္ဟု ဆရာက ဆုိသည္။ ဆရာ့ဖခင္မွာ ဦးဘအုန္း၊ ဆရာ့ မိခင္မွာ ေဒၚဖြားရွင္ျဖစ္သည္။ ဆရာ့ကို (၁၉၁၉) ခုႏွစ္၊ ေမလ (၁၀) ရက္ေန႔မွာ ေမြးဖြားျခင္းျဖစ္သည္။ ဆရာသည္ စေန သားျဖစ္ၿပီး တစ္ဦးတည္းေသာသားျဖစ္ကာ အမည္ရင္းမွာ ေဌးၿမိဳင္ျဖစ္ေၾကာင္း အတည္ျပဳေပးခဲ့သည္။ ဆရာ့အေဖက ဘာလုပ္ခဲ့လဲ ဆရာဟု ေမးေသာအခါ ဆရာသည္ ၿပံဳးလ်က္ ကြၽန္ေတာ့္အေဖက ကြၽန္ေတာ္ ငယ္စဥ္က ဆန္ေတြ၀ယ္တဲ့ အ၀ယ္ေတာ္အလုပ္ လုပ္တယ္။ အဂၤလိပ္ ကုမၸဏီမွာ လုပ္တယ္။ ေနာက္ အဘိုးဆံုး ေတာ့ က်ဳိက္လတ္ကို ေျပာင္းရတယ္။ အဘြားက စာမတတ္ဘူး။ လယ္ေတာ့ အမ်ားႀကီးပိုင္တယ္။ ဒါေၾကာင့္ စာပုိဖတ္ တယ္။ သိခ်င္လုိ႔ ကားလ္မတ္စာအုပ္ေတြ ဖတ္ျဖစ္တယ္”

ဆရာသည္ သူ၏ ငယ္ဘ၀ကို တမ္းဆြတ္ လိႈက္ေမာစြာ ျပန္ေျပာင္းေျပာျပ သည္။ ဆရာသည္ ငယ္ဘ၀ကို လြမ္းေမာ ခဲ့ေပလိမ့္မည္။ ဆရာ့ စကားအရ ဆရာ့ အဘြားသည္ လယ္ေတြ အမ်ားႀကီး ပိုင္သည္ဟု ဆုိသည္။ ဆရာသည္ သူ႔အဘြား အဘယ္ေၾကာင့္ လယ္ေတြ အမ်ားႀကီး ပိုင္သည္ဆုိျခင္းကို ငယ္စဥ္ကတည္းက သိခ်င္ခဲ့ဟန္ တူသည္။ ဒါေၾကာင့္လည္း စာေတြ ဖတ္ျဖစ္ခဲ့တယ္ဟုဆိုသည္။ ငယ္စဥ္ကတည္းက ရွာေဖြခဲ့သည့္ သေဘာ ဆရာ့ စကားထဲတြင္ ကားလ္မတ္ စာအုပ္ေတြ ဖတ္ျဖစ္ခဲ့တယ္ဆုိေသာ စကားပါ သည္။ မိမိသည္ ဆရာ့ဘ၀ထဲ ကားလ္မတ္ ဘယ္လုိ ေရာက္လာသည္ဆုိသည္ကို စိတ္၀င္စားသြားသည္။

ဆရာက ကားလ္မတ္ကို ရန္ကုန္ ေရာက္မွ ဖတ္ျဖစ္သည္ဟု ဆုိသည္။ ဆရာသည္ ရန္ကုန္ (၇)လမ္း။ ေအာင္ ေဇယ်မဂၤလာ ျမန္မာစာသင္ေက်ာင္း၊ က်ဳိက္လတ္အမ်ဳိးသားေက်ာင္း၊ ၁၉၂၇၊ ၃၆ ရန္ကုန္ ေရေက်ာ္ မက္သဒစ္ေက်ာင္း၊ ၁၉၃၆-၃၇ ရန္ကုန္တကၠသိုလ္၊ ၁၉၃၇- ၄၀ တို့တြင္ ပညာသင္ၾကားခဲ့သူျဖစ္ေသာ ေၾကာင့္ ထိုေန့က အတည္ျပဳေျပာၾကား ေပးခဲ့သည္။ ရန္ကုန္ေရာက္မွ ပိုဖတ္တာဟု သိရသည္။ ႏုိင္ငံေရး စာေပဖတ္တာ ဖတ္ ေတာ့ဖတ္တယ္ နည္းတယ္။ ဆယ္တန္းပဲ ရွိေသးတာကိုး။ ရန္ကုန္ေရာက္မွ ဆရာ သည္ ႏုိင္ငံေရးကို စိတ္၀င္စားပံုႏွင့္ပတ္ သက္၍ ေျပာၾကားရာ၌ စိတ္၀င္စားစရာ ေကာင္းလာသည္။

ႏုိင္ငံေရးကို စိတ္၀င္စားတာ ေက်ာင္းသား သပိတ္ကစၿပီး စိတ္၀င္စားတာ။ ဒုတိယ ေက်ာင္းသားသပိတ္ကို ဦးႏု ေခါင္းေဆာင္တာ။ ကြၽန္ေတာ့္ထက္ သခင္ႏုက ႀကီးတယ္။ ႏုိင္ငံေရး စိတ္ထက္သန္တာ ေၾကာင့္လား မေျပာတတ္ဘူး။ ကြၽန္ေတာ့္ အေဖက က်ဳိက္လတ္က။ ပထမဦးဆံုး ဒို႔ဗမာ အစည္းအ႐ံုး ဥကၠ႒ပဲ။ ဆရာက သူ႔ဖခင္သည္ ဥကၠ႒ဆုိေသာ စကားလံုးကို ေရရြတ္ျပေသာ အခါ မ်က္ႏွာေလး ၀င္းလက္လုိ႔ လာသည္။ ဆရာ့အေဖအတြက္ ဆရာ ဂုဏ္ယူခဲ့ဟန္တူသည္။ မိမိက ဆရာ့ ကို အေဖရဲ႕ သေႏၶလုိ ေျပာလုိ႔ ရသလား ဆရာဟု ေမးလုိက္ျဖစ္သည္။

“အေဖနဲ႔ ဆုိင္သလား”

မဆုိင္လားေတာ့ မသိဘူး။ ကြၽန္ေတာ္က ဒို႔ဗမာ အစည္းအ႐ံုး သီခ်င္းကိုေတာ့ ႀကိဳက္တာကို၊ ႀကိဳက္ေတာ့ အေဖကို ဆုိျပ ရတယ္။ ေက်ာင္းသား ဘ၀တုန္းက အေဖ့ကို ဆုိျပရတယ္။ ကြၽန္ေတာ္က သခင္ ေဌးၿမိဳင္လုိ႔ တပ္တယ္”

မိမိသည္ ဆရာ၏ ငယ္ဘ၀ကို ေတြးေတာေနမိသည္။ ဒုိ႔ဗမာအစည္းအ႐ံုး ဥကၠ႒အေဖျဖစ္သူကို ဒုိ႔ဗမာ အစည္းအ႐ံုး သီခ်င္း ဆုိျပေနသည့္ ဆရာ့ငယ္ဘ၀ကို ေတြးေနမိသည္။ဆရာသည္ ေက်ာင္းေနစဥ္ က သူသည္လည္း သခင္ေဌးၿမိဳင္ေပပဲကိုး။ သခင္ေဌးၿမိဳင္၊ သခင္ေဌးၿမိဳင္ သည္စကားလံုးကို ဆရာ ေျပာေလ့ေျပာထ မရွိ။ ဒါေၾကာင့္မိမိက ဆရာ့ကုိ သခင္လုိ႔ တပ္ရ တာေပါ့ဟုေမးရာ ဆရာက ရယ္သည္။

“တပ္လုိ႔ရတယ္။ ရလုိ႔ တပ္တာေပါ့။ ေက်ာင္းစာအုပ္ေတြထဲမွာ သခင္ေဌးၿမိဳင္လုိ႔ တပ္တယ္”

မိမိသည္ ငယ္စဥ္က သခင္ေဌးၿမိဳင္ ျဖစ္ခဲ့ေသာ ဆရာ့ကိုၾကည့္ေနျဖစ္သည္။ ခုေတာ့ သခင္ေဌးၿမိဳင္သည္ အသက္ ၉၁ ႏွစ္ထဲသို့ ေရာက္ေနေပၿပီ။ သို့ေသာ္ ႏုိင္ငံ ေရးစိတ္ကေတာ့ ေပ်ာက္ပ်က္မသြား၊ ေလ်ာ့ပါးသြားျခင္းမရွိ။ ဆရာ့ ငယ္ဘ၀ အေၾကာင္း ေျပာျပရာမွ အစ္ကိုေလး ဆရာ ဗုိလ္ကေလးတင့္ေအာင္ ေျပာခဲ့တာေလး ေတြကို သတိရမိသည္။ ဒဂုန္တာရာက က်ဳိက္လတ္သားအစစ္မဟုတ္ဘူးဆုိေသာ စကား ျဖစ္သည္။ ဒါကို ဆရာ မျငင္း။

“က်ဳိက္လတ္သားေတာ့ မဟုတ္ဘူး။ ဗုိလ္ကေလးတင့္ေအာင္ကလည္း က်ဳိက္လတ္ေက်ာင္းမွာ ေနခဲ့တာပဲ။ သူနဲ႔လည္း သိတယ္။ သူ႔အစ္ကိုနဲ႔မွ သူငယ္ခ်င္း သူက ငယ္တယ္။ကြၽန္ေတာ္က မင္းနဲ႔ ငါနဲ႔ ေျပာတယ္။ ေမာင္တင့္ေအာင္လုိ႔ ေခၚတယ္”

ဆရာက သူႏွင့္ အစ္ကိုေလး ဆရာ ဗုိလ္ကေလးတင့္ေအာင္တုိ႔၏ ဆက္ဆံ ေရးကိုလည္း ေျပာၾကားသြားခဲ့သည္။ နာဂစ္ အလြန္ကာလမ်ားက မိမိသည္ က်ဳိက္လတ္ၿမိဳ႕ ဖ်ာပံု၊ ေဒးဒရဲ၊ ဘိုကေလး ၿမိဳ႕မ်ားသုိ႔ ႀကိမ္ဖန္မ်ားစြာ လြန္းထုိးသြားခဲ့ ရဖူးသည္။ က်ဳိက္လတ္ၿမိဳ႔သို႔ ေရာက္တုိင္း ေရွးေဟာင္းတုိက္အုိႀကီးမ်ားကို လုိက္လံ ရွာေဖြျဖစ္ခဲ့သည္။ ဘယ္ေနရာက ဆရာ ဦးၿပံဳးခ်ဳိ ေနခဲ့သလဲ။ ဘယ္ေနရာက ဆရာ ဦးသုခ အိမ္ျဖစ္မလဲ။ ဆရာ ဒဂုန္တာရာ ေနခဲ့တဲ့ ေက်ာင္းဆုိတာ ရွိေသးလား စသည္ ျဖင့္ က်ဳိက္လတ္သို႔ ေရာက္တုိင္း လုိက္လံ ေမးျမန္းေလ့ ရွိသည္။ က်ဳိက္လတ္မွာ စာေပသမား၊ ဂီတသမားေတြ အဘယ္ မွ် ထြက္လာခဲ့ၾကသလဲဆုိသည္က မိမိ အတြက္ ေတြးေတာစရာတစ္ခု ျဖစ္သည္။

ပထမဦးဆံုး ကြၽန္ေတာ္ၾကားဖူးတာက ဦးၿပံဳးခ်ဳိ၊ ကိုသုခ၊ ကိုသိခၤါ၊ က်ဳိက္လတ္ၿမိဳ႕ ေပၚကေတာ့ မဟုတ္ဘူးဟု ဆရာ က မိမိစဥ္းစားေနသည့္ အတြက္ကို ေျပာ ၾကားလာခဲ့သည္။

“အေဖက ဒို႔ဗမာ အစည္းအ႐ံုးဥကၠ႒ လုပ္ဖူးတယ္ေနာ္။ သမာဓိၿမိဳ႕၀န္၊ ဒါကေတာ့ ေျမပိုင္ရွင္ရဲ႔ သားသမီးျဖစ္လုိ႔ ထင္တာပဲ။ ကြၽန္ေတာ္ ထင္တာက ငယ္ငယ္ တုန္းက သည္ေလာက္ေတာ့ မစဥ္းစားဖူးဘူး”

မိမိက ဆရာ၏ တကၠသိုလ္ေက်ာင္းသား ဘ၀ ႏုိင္ငံေရး ေနာက္ခံ ပန္းခ်ီ ကားခ်ပ္တုိ႔ကို သိခ်င္လာေသာအခါ ဆရာသည္ တစ္ခုခ်င္းစီေျပာျပခဲ့သည္။
“သူငယ္ခ်င္းေတြက တကသ က လူေတြမ်ားတယ္။ အခင္ဆံုးက ကိုဗဟိန္းပဲ။ ကိုေအာင္ဆန္းကေတာ့ ႀကိဳၾကားႀကိဳၾကား။ သူက လူတစ္မ်ဳိးဗ်။ ရာထူးမက္တဲ့ လူမ်ဳိး မဟုတ္ဘူး။စာအရမ္း ဖတ္တယ္။ ကိုဗဟိန္း ကေတာ့ ကြၽန္ေတာ္နဲ့တူတယ္။ သီခ်င္း ဆုိတာလည္း ေကာင္းတယ္။ ကြၽန္ေတာ္က စႏၵရားတီးရင္ သူက စည္းလုိက္ေပး တယ္။ အဲသည္လုိေပါ့။ သူက ေခါင္းေဆာင္ ေပါ့ဗ်ာ။

ဆရာသည္ သူ၏ သူငယ္ခ်င္း အေၾကာင္းကို ေျပာရင္း သတိရသြားဟန္ တူသည္။
သခင္ဗဟိန္း၏
“ျမင္းခြာ တစ္ခ်က္ေပါက္လွ်င္ မီးဟုန္းဟုန္း ေတာက္ရမည္” ဆုိေသာ ရဲရဲေတာက္မိန့္ခြန္းသံမ်ားကို ၾကားေယာင္ လာသည္။ ဆရာက ဗုိလ္ခ်ဳပ္ေအာင္ဆန္း ကို ကိုေအာင္ဆန္းဟု သံုးလုိက္သည္။ ဆရာ့ စကားထဲတြင္ သခင္ဗဟိန္းကို သူက ေခါင္းေဆာင္ေပါ့ဗ်ာ ဆုိေသာ စကားလံုး ပါသည္။ ဒါေၾကာင့္ အဲသည္တုန္းက ဗုိလ္ခ်ဳပ္ေအာင္ဆန္းက ေခါင္းေဆာင္ မဟုတ္ေသးဘူးလားဟု မိမိက ေမးလုိက္ ျဖစ္သည္။

“ကိုေအာင္ဆန္းက သူလုိကိုယ္လုိပဲ။ ေက်ာင္းတုန္းက စကားေျပာလုိ႔ သိပ္ေကာင္းတာ မဟုတ္ဘူး။ ေနာက္ပိုင္း စစ္ ျဖစ္ၿပီးမွ သူက စကားေျပာေကာင္းတာ”
ဆရာက ဗုိလ္ခ်ဳပ္ေအာင္ဆန္းႏွင့္ ပတ္သက္၍ သူ၏ သံုးသပ္ခ်က္ကုိ ေျပာၾကားသည္။ဆရာသည္ ဗုိလ္ခ်ဳပ္ေအာင္ဆန္းကို “အ႐ိုင္း”ဟုသံုးႏႈန္းကာ ႐ုပ္ပံုလႊာ အဖဲြ႔အႏဲြ႔ ႏွင့္ ေဖာ္က်ဴးခဲ့ဖူးသူျဖစ္သည္။ ဆရာ၏ တကၠသိုလ္ ေက်ာင္းသား ႐ုပ္ပံုလႊာကို စဥ္းစား မိေသာအခါ ဆရာသည္ တကသ အမႈ ေဆာင္ျဖစ္ခဲ့ဖူးတာ အမွတ္ရလာျပန္သည္။ သခင္ ဗဟိန္းေၾကာင့္ တကသ အမႈေဆာင္ ျဖစ္လာခဲ့ေလသလား။

ကြၽန္ေတာ္ (၁၉၃၈-၃၉) ခုႏွစ္ အမႈ ေဆာင္အခ်ဳိ႕ အစည္းအေ၀းေတြမွာ အတြင္းစည္း အစည္းအေ၀း တက္ခဲ့ရတယ္။ အဲဒီမွာ ဘယ္သူေတြပါလဲ ဆုိေတာ့ ဗုိလ္ လက်္ာ၊ သခင္သိန္းေဖျမင့္ သူတုိ့ပါတယ္။ ေရြးေတာ့လည္း ကြၽန္ေတာ္ပါတယ္။ အဲဒီ တုန္းက ဥကၠ႒က ပထမႏွစ္မွာ ကိုေအာင္ဆန္း၊ အဲသည့္ေနာက္ ကိုေအာင္ဆန္းက ဒို႔ဗမာ အစည္းအ႐ံုးထဲ ၀င္လုိက္တယ္။ သခင္ ဘဲြ႔ခံလုိက္တယ္။ကိုေအာင္ဆန္း လက္ထက္မွာ ကြၽန္ေတာ္တကၠသိုလ္ အမႈေဆာင္ မဟုတ္ေသးဘူး။ ကိုလွေရႊ လက္ထက္မွာမွ ကိုလွေရႊဆုိေသာ စကားလံုး ပါလာသျဖင့္ “အာဏာရွင္လွေရႊကို ဆုိလုိတာလား ဆရာ”ဟု ေမးျဖစ္သည္။

““အာဏာရွင္ လွေရႊဆုိတာ ဟုိတုန္း က အာဏာရွင္ဆုိတဲ့ စကားလံုးက အေကာင္းဗ်။မေကာင္းတဲ့အဓိပၸာယ္မဟုတ္ ဘူး။ အစိုးရကို ဆန့္က်င္တဲ့အသံမ်ဳိးလုပ္ ကာ တုိ႔က အာဏာရွင္၊ တုိ႔က အာဏာ ရွိတယ္။ အစိုးရက အာဏာ မရွိဘူး။ ဒီသေဘာမ်ဳိး လုပ္တာ လူေတာ္ ကိုလွေရႊ က ေရြးတာပါ။ သူက ဗုိလ္လက်္ာရဲ႕ ညီ”

ဆရာသည္ အာဏာရွင္ လွေရႊ ဆုိေသာ စကားလံုးကို အဓိပၸာယ္ ဖြင့္ျပသည္။ ထုိအခါ တကသတြင္ အမႈေဆာင္လည္း ျဖစ္ခဲ့ေသာ အတြင္းစည္းထဲမွလည္း ပါခဲ့ ေသာ ဆရာ့ကို ဗုိလ္ေအာင္ေက်ာ္ ကိစၥ ေမးစရာ ရွိလာသည္။ အတြင္း၀န္႐ံုး၀ိုင္း ၾကသည့္ကိစၥႏွင့္ ပတ္သက္၍ ဆရာသည္ ကိုယ္တုိင္ ပါ၀င္ခဲ့သူ။

“အတြင္း၀န္႐ံုး၀ိုင္းထားၾကေတာ့ ကြၽန္ေတာ္တုိ့ ေရြးရတယ္။ ေနာက္ဆံုး ကိုေအးေက်ာ္(အတြင္းေရးမွဴး)က အႀကံ ေပးတာ၊ ဆႏၵျပတာေဆြးေႏြးၾကမယ္ဆုိ ေတာ့ တခ်ဳိ႔က မႀကိဳက္ၾကဘူး။ အတြင္း ၀န္႐ံုး၀ိုင္းတာ (၁၉၂၀) ခုႏွစ္၊ ႏုိ၀င္ဘာ ၁၅ ရက္ေန႔မွာ တစ္ခါ ဆႏၵျပတယ္။ အတြင္း၀န္႐ံုးကို မ၀ိုင္းခင္။ အတြင္း၀န္႐ံုး ၀ိုင္းတာ(၂၀) ရက္ေန့။ (၁၅) ရက္ေန့မွာ တပ္စုဖြဲ႔ၿပီး လူေရြးတယ္။ ကြၽန္ေတာ့္ကို ေရွ႕ဆံုး တပ္မွာ တာ၀န္ေပးတယ္။ အလံက အနီေရာင္မွာ တူတံစဥ္ႀကီးနဲ့ဗ်။ တကသ အလံမဟုတ္ဘူး။ ေရွးသူရဲႀကီး အလံလုိ႔ ေျပာတယ္။ ကြၽန္ေတာ္ေတာ့ မျမင္ဖူးဘူးဗ်။ ေရွးပံုစံ။ အဲသည့္ေန႔ ဆႏၵျပေတာ့ တူတံစဥ္ အနီ ေရာင္ကိုင္တာ။ (၁၅) ရက္ေန့ (၂၀) ရက္ေန့က်ေတာ့ ကြၽန္ေတာ္က အၾကမ္း ဖက္တာ မလုပ္ရဘူးလို့ ေျပာရတယ္။ ကိုလွေရႊက ခင္ဗ်ားတုိ့ ဆႏၵျပၾကရမယ္။ သူတုိ့က ဖမ္းခ်ဳပ္မယ္လို့ ေျပာတယ္။ ခန္း မေဆာင္ႀကီး အျပည့္ပဲ ေက်ာင္းသားေတြ။ ကြၽန္ေတာ္က ဘာလုပ္ရလဲဆုိေတာ့ လက္ နက္ေတြ ပါမပါ စစ္ရတယ္။ တစ္လက္ ဘဲ။ ေက်ာင္းသားအတန္းႀကီးက ေမာင္းခ် ဒါးေလးေတြ႔ေတာ့ သိမ္းတယ္။ ဒါပဲဗ်။ ဘာလက္နက္မွ မပါဘူး။ (၁၅) ရက္ေန့ ဆႏၵျပေတာ့ ဘာမွ အဟန့္ အတားမရွိဘူး။ (၂၀) ရက္ေန့က်ေတာ့လည္း စစ္သား ေတြေရာ၊ ပုလိပ္ေတြေရာ ျပန္ေတာင္ မျပန္ ရဘူး။ ျပန္ခါနီး (၁၂) နာရီေလာက္က် ေတာ့ ကိုလွေရႊက လူလႊတ္ေျပာတယ္။ ကြၽန္ေတာ္တုိ့ ဆႏၵျပတာ ေအာင္ျမင္သြား ၿပီတဲ့။

ဆရာသည္ ေက်ာင္းသား လႈပ္ရွားမႈ ႏွင့္ ပတ္သက္၍ ျပန္ေျပာင္း ေျပာရာတြင္ အားမာန္အျပည့္၊ ငယ္စိတ္မ်ားပင္ ျပန္လည္ ႏိုးထလာေလေရာ့သလား မေျပာ တတ္။ မိမိက အတြင္း၀န္႐ံုးကို ၀ိုင္းထားသည့္ ေက်ာင္းသားမ်ားထဲတြင္ ဆရာလည္း ရွိႏုိင္သည္ဟု ယူဆသည္။

“ပါတာေပါ့။ ဘရြတ္ကင္းလမ္း (ယခု ဘိုကေလးေစ်းလမ္း)ဘက္မွာ မနက္ ထမင္းကို ေစာေစာေကြၽးတယ္။ ကုလား ဆုိင္က ဒန္ေပါက္ေတြ။ လိေမၼာ္သီးေတြ ေပးေတာ့ ကြၽန္ေတာ္တုိ႔ စားရတယ္”

မိမိက ဘယ္အခ်ိန္၌ ျပႆနာက စျဖစ္သလဲဆုိတာကို ဆရာ့အား ေမးထား လုိက္သည္။
“အင္း”
. . . . . . . . . . . .
ဆရာသည္ သည္တစ္ခါ သက္ျပင္း ရွည္ႀကီးခ်လ်က္ အေဟာင္းေဟာင္းေတြက အသစ္အသစ္ျဖစ္သြားပံုရသည္။
  
ကဗ်ာ ဆရာႀကီးသည္ သူ၏ ရုပ္ပံုလႊာ အဖြဲ႔အႏြဲ႔တြင္ ဗိုလ္ခ်ဳပ္ေအာင္ဆန္းကို လူထုႏွင့္ ဆက္စပ္ေန၍ လူထုေခါင္းေဆာင္ ျဖစ္လာသည္ ျဖစ္လိမ့္မည္ဟု သံုးသပ္ဖူးသည္။ထိုစဥ္က ဗိုလ္ခ်ဳပ္ေအာင္ဆန္းက ကဗ်ာဆရာႀကီး၏ ရုပ္ပံုလႊာ အဖြဲ႔အႏြဲ႔ကို ဖတ္ၿပီး ငါအဲသည္ေလာက္ မရိုင္းပါဘူးဟု ေျပာဆိုဆက္ဆံ ခဲ့ဖူးသံလည္း ၾကားေယာင္လာသည္။ “သူက မေျပာဘူး။ ကိုထြန္းလွ ျပန္ေျပာတာ။ သူ႔စကားလည္း မယံုရဘူးဗ်။ အဲသည့္ အခ်ိန္မွာ ကိုဗဟိန္း မရွိေတာ့ဘူး” ကဗ်ာဆရာႀကီးသည္ ရုပ္ပံုလႊာကို ဗိုလ္ခ်ဳပ္ေအာင္ဆန္း၏ ရုပ္ပံုလႊာႏွင့္ စတင္ဖြဲ႔ႏြဲ႔ခဲ့ျခင္း ျဖစ္သည္” “ဟုတ္တယ္”။ ကိုေအာင္ဆန္း ၿပီးေတာ့ ကိုဗဟိန္း။ ကိုဗေဆြ ကိုေတာ့ လူႀကီး ျဖစ္တဲ့ အခ်ိန္၊ ၀န္ႀကီးျဖစ္တဲ့ အခ်ိန္ေရးတာ။ အခ်ိန္အခါနဲ႔ ၾကည့္ေရးတာဗ်” ကဗ်ာ ဆရာႀကီးသည္ ကိုဗဟိန္း ကြယ္လြန္ေသာ အခါ စိတ္ထိခိုက္၍ ေရးလိုက္မိသည္ဟု ဆုိသည္။ ကြန္ျမဴနစ္မ်ား ေတာ္ခိုစက သခင္သန္းထြန္းကို ေရးခဲ့ကာ ကိုဗေဆြႏွင့္ ျပည္သူ႔ စာေပတုိက္၌ ေတြ႔ၿပီး ျပန္လာေသာ အခါ လွ်ိဳ႕၀ွက္ေသာ အၿပံဳးရွင္ အေၾကာင္း ေရးခဲ့သူ ျဖစ္သည္။

ကဗ်ာ ဆရာႀကီးသည္ ထုိစဥ္က စီကာစဥ္ကာ ဇာတ္အိမ္ ဖြဲ႔ဆင္ႀကံစည္၍ ေရးသည္မဟုတ္။ သူ၏စိတ္၌ သတိတရ ေပၚ ေပါက္လာသည္ကို စာလံုးမ်ားျဖင့္ ကံုးသီ လိုက္သည္သာ ျဖစ္၏ဟု ႐ုပ္ပံုလႊာ စာအုပ္ အမွာတြင္ ေရးဖူးသည္။ ကဗ်ာ ဆရာႀကီးသည္ ႐ုပ္ပံုလႊာႏွင္႔ ပတ္သက္၍ သူ႔တြင္ ရည္ရြယ္ခ်က္ ရိွသည္။ ထိုစဥ္က အမ်ိဳးသား ညီညြတ္ေရး ကြဲၿပိဳေနခ်ိန္၊ အမိ်ဳးသား ညီညြတ္ေရး မရိွသျဖင့္ ၿငိမ္းခ်မ္းေရး မရိွ။ ထိုစဥ္က အမ်ိဳးသား လြတ္လပ္ေရး တိုက္ပြဲ၌ ညီညြတ္ေသာ တပ္ေပါင္းစု အင္အားျဖင့္ ကိုလိုနီစနစ္၊ ဖက္ဆစ္စနစ္ တို႔အား လက္တြဲ၍ တိုက္ခဲ့သူမ်ား ျဖစ္သည္ ဆိုျခင္းကား ဖ်က္၍ မရသည့္ ရာဇ၀င္ ကမၸည္း ေက်ာက္စာ ျဖစ္သည္။ ဒါကို ျပန္ေဖာ္ လိုျခင္းဟု ဆိုဖူးသည္။ မိမိသည္ ႐ုပ္ပံုလႊာႏွင့္ ပတ္သက္၍ ေ၀ဖန္ေရး သေဘာ ပါသည္ဟု ခံစားခဲ့ ရဖူးသည္။

“ပါေတာ့ ပါတယ္ဗ်။ ေပ်ာ့ ေတာ့ေပ်ာ့တယ္။ ကြၽန္ေတာ္ကလည္း ေပ်ာ့တာ ႀကိဳက္တယ္”

ကဗ်ာ ဆရာႀကီးသည္ ႐ုပ္ပံုလႊာတြင္ ေ၀ဖန္ေရး အနည္းငယ္ စြက္၍ ဖြဲ႔ႏြဲ႔ထားခဲ့သည္။ ကဗ်ာဆရာႀကီးက သူ၏ အမွာတြင္ စာဖတ္သူ မ်ားသည္ ေရး ေသာေခတ္ကို မေမ့ရန္ မွာၾကား ထားဖူးသည္ကို အမွတ္ ရလာသည္။ထိုစဥ္က ကိုဗဟိန္းေသဆံုး ရသည္မွာ ဗုိလ္ခ်ဳပ္ ေအာင္ဆန္းေၾကာင့္ ဆိုေသာ စြပ္စြဲခ်က္မ်ားႏွင့္ ပတ္သက္၍ ကဗ်ာဆရာႀကီး၏ သေဘာထားကို သိလိုခဲ့သည္။

“မဆိုင္ဘူး ထင္တယ္။ စိတ္ကေတာ့ ကိုေအာင္ဆန္းကို သူက မႀကိဳက္ဘူး။ ဗိုလ္ခ်ဳပ္ ေအာင္ဆန္းေၾကာင့္ ေသရတာ မဟုတ္ပါဘူး။ သူ မမာတာ ေတာ္ေတာ္ ၾကာေနၿပီ”

ကဗ်ာ ဆရာႀကီးသည္ ကိုဗဟိန္းႏွင့္ ပတ္သက္၍ အမွတ္ရ သြားဟန္တူသည္။ မိမိက ကိုဗဟိန္းသာ ရိွလွ်င္ ျမန္မာျပည္ ႏိုင္ငံေရး ေျပာင္းသြားႏိုင္သလားဟု ေမးၾကည့္ခဲ့သည္။
“ေျပာင္းမယ္လို႔ေတာ့ ကြၽန္ေတာ္ထင္တယ္။ ဘယ္လို ေျပာင္းမလဲ ဆိုတာေတာ့ မေျပာတတ္ဘူး”

ကိုဗဟိန္းသည္ မိမိတို႔ လူငယ္မ်ား အတြက္ သူရဲေကာင္း ျဖစ္သည္။ မိမိတို႔သည္ ကိုဗဟိန္း၏ ျမင္းခြာ တစ္ခ်က္ေပါက္ရင္ မီးတစ္ခ်က္ ေတာက္ရမည္”ဟု မေကြးၿမိဳ႔၊ ေရနံေျမ သပိတ္တြင္ ေဟာခဲ့ေသာ ရန္ကုန္ တကၠသိုလ္ေက်ာင္းသား ဥကၠ႒ ကိုဗဟိန္းကို အမွတ္ ရလာသည္။ နယ္ခ်ဲ႕ အာဏာပိုင္မ်ားသည္ ကိုဗဟိန္းႏွင့္ ကိုဗေဆြ တို႔ကို ရာဇ၀တ္က်င့္ထံုး ပုဒ္မ(၁၀၇)အရ ဖမ္းဆီးခဲ့ၾကသည္။ သည္အတြက္ ဆႏၵျပမႈ၊ ဆူပူမႈမ်ား တမဟုတ္ခ်င္း ပ်ံ႔ႏွံ႔ခဲ့သည္။ ဘဟိန္းဘေဆြ လူဆိုးလား၊ ျပည္ထင္း မင္းမခံႏိုင္၊ ေဆာ္လကြာ ဆိုေသာ စာတမ္းမ်ားကို ကိုင္စြဲကာ ဆႏၵျပခဲ့ဖူးသည္။

ကိုဗဟိန္းႏွင့္ ကဗ်ာ ဆရာႀကီးတို႔သည္ ကြန္ျမဴနစ္တို႔ ေပါင္းကာ ဂ်ပန္ကို ေတာ္လွန္ေနသည့္ တ႐ုတ္ျပည္သို႔ ၀င္၍ အဆက္အသြယ္ ရွာၾကရန္ျဖစ္သည္။ လက္နက္မ်ား တင္ပို႔ရာ တ႐ုတ္ လမ္းမႀကီး အေၾကာင္း ေ၀ဖန္ခ်က ္ေရးသားရန္ တ႐ုတ္တို႔က စာအုပ္ေရးမည့္ သူမ်ားအား ညစာ စားပြဲျဖင့္ တည္ခင္း ဧည့္ခံခဲ့ ၾကေသးသည္။

ထုိညစာ စားပြဲတြင္ ဒုတိယ ေကာင္စီ၀န္၊ တ႐ုတ္ျပည္ဘဏ္ မန္ေနဂ်ာ၊ စင္ထရယ္ ဟိုတယ္ ဒါ႐ိုက္တာ လူႀကီး၊ ဒီးဒုတ္ဦးဘ ခ်ိဳ၊ သခင္ႏု၊ တက္ဘုန္းႀကီး သိန္းေဖ တို႔လည္း ရိွေနၾကသည္။ ကဗ်ာ ဆရာႀကီးႏွင့္ ကိုဗဟိန္းတို႔ကို လား႐ိႈး ခရီးစဥ္ အတြက္ တ႐ုတ္တုိ႔က စာတစ္ေစာင္ ထည့္ေပး လိုက္ေသးသည္။ အနည္းဆံုး ေမာ္ေတာ္ကား အလကား စီးရမည္ဟု မွာလိုက္သည္။ ကဗ်ာ ဆရာႀကီးႏွင့္ ကိုဗဟိန္းတို႔သည္ မႏၲေလးသို႔ ဆန္ေသာ မင္းလတ္သေဘၤာႏွင့္ လိုက္ပါ သြားခဲ့ၾကသည္။ ကိုဗဟိန္းသည္ သေဘၤာေပၚတြင္ ဆရာျဖစ္သင္ ေကာလိပ္ ေက်ာင္းသူ မခင္ႀကီးထံ စာေရး ေနခဲ့ေပလိမ့္မည္။ သူတို႔သည္ ေခ်ာက္သို႔ ေရာက္ေသာအခါ အလုပ္သမား ေခါင္းေဆာင္သခင္ ဘိုးလွႀကီးႏွင့္ ၀င္ေတြ႔ၾကေသးသည္မ်ား အမွတ္ရေနဟန္ တူသည္။ ထိုအခ်ိန္ မိမိသည္ ကဗ်ာ ဆရာႀကီးအား ေမးခြန္းတစ္ခု ေမးျဖစ္ခဲ့သည္။ ကဗ်ာ ဆရာႀကီး၏ မ်က္ႏွာတြင္ အၿပံဳးပြင့္မ်ား ေ၀လာသည္။ သို႔ေသာ္ ခပ္ႏြမ္းႏြမ္း။

“ကြၽန္ေတာ္တို႔သြားဖို႔ကို ယူနစ္က တာ၀န္ေပးတာ၊ ဆံုးျဖတ္ တာျဖစ္လိမ့္မယ္။ ယူနစ္ရဲ႔ Leader ထဲမွာ ဆရာခ်ဳိ (ဒီးဒုတ္ ဦးဘခ်ိဳ)ေတာ့ပါတယ္။ Leaderေတာ့ မဟုတ္ဘူး”

ကဗ်ာ ဆရာႀကီးတို႔ ေက်ာင္းသား လူငယ္မ်ားသည္ ထိုစဥ္က ေျမေအာက္ လႈပ္ရွားမႈမ်ား၊ စုဖြဲ႔ လုပ္ေဆာင္ေနၾကခ်ိန္ ျဖစ္သည္။ ကဗ်ာ ဆရာႀကီးသည္ ေျမေအာက္ လႈပ္ရွားမႈႏွင့္ ပတ္သက္၍ သူ၏ အျမင္ကိုလည္း မိမိအား သံုးသပ္ျပခဲ့သည္။

“တခ်ဳိ႕အာေပါင္အာရင္း သန္သန္ ေအာ္တယ္။ တခ်ဳိ႕က မေအာ္ဘူး။ တကယ္လုပ္တယ္။ ျပင္းထန္ေနၿပီ။ လူအမ်ိဳးမ်ိဳး ေပါ့ဗ်ာ ေတြ႔ရတာ”

ကဗ်ာဆရာႀကီးတို႔သည္ ထိုစဥ္က လက္နက္ရေရးအတြက္ အကူအညီရွာရန္ တ႐ုတ္ျပည္ဘက္သို႔ထြက္ခြာခဲ႕ၾကျခင္းျဖစ္သည္။
“ဟုတ္တယ္”

သည္တစ္ခါေတာ့ ကဗ်ာ ဆရာႀကီးသည္ ပြင့္ပြင့္လင္းလင္း ေျပာျပသည္။ ကဗ်ာ ဆရာႀကီးသည္ ၿငိမ္းခ်မ္းေရးသမား ျဖစ္လ်က္ ဘယ့္ႏွယ္ လက္နက္ ကိုင္ဆြဲခ်င္ ရဘိသနည္း။
“ကြၽန္ေတာ္က လက္နက္ မကိုင္ခ်င္ဘူး။ တစ္ခါမွ ကြၽန္ေတာ္ မကိုင္ဘူး။(၁၃၀၀)ျပည့္ အေရးေတာ္ ပံုႀကီး ၿပီးေတာ့ အုပ္စုေလးေတြက သူ႔ဟာသူ ရိွေနတာေပါ့။ကြၽန္ေတာ္တို႔ လက္နက္ရမွ ျဖစ္မွာ။ ကိုဗေဆြလည္း ပါတယ္။ၿဗိတိသွ် အင္ပါယာက ႀကီးက်ယ္တယ္။လက္နက္နဲ႔ တည္ေဆာက္ ထားတာ။ လက္နက္ ရွာရမယ္။ လက္နက္ မရိွရင္ မရဘူး။ လက္နက္ရွာတဲ့ အထဲမွာ ကြၽန္ေတာ္ မပါဘူး”

ကဗ်ာ ဆရာႀကီးသည္ နယ္ခ်ဲ႔ကို ေတာ္လွန္ရန္ လက္နက္ ရွာရမည္ ဆိုျခင္းကို လက္ခံသည္။ သို႔ေသာ္ သူကုိယ္တိုင္ကေတာ့ လက္နက္ ရွာေဖြေရး အစီအစဥ္တြင္ မပါခဲ့ဟု ဆိုသည္။
“လား႐ိွဳးမွာ သြားေဆြးေႏြးတာ။ ကုမၸဏီ ေရာက္ေတာ့ ညေနဘက္။ ကားက ကားစုတ္ႀကီး။ ကိုယ့္ဟာကိုယ္ ပိုက္ဆံ စုရတာ။ အေမက နည္းနည္းပါးပါးေတာ့ ေပးတာေပါ့။ ေကာင္စစ္၀န္က ေရးေပးလိုက္တဲ့ စာကို သြားေပးတာေပါ့။ အဲသည့္ အခ်ိန္မွာ တ႐ုတ္ကို အေမရိကန္က Support လုပ္ေပးတယ္။ ဂ်ပန္တိုက္ဖို႔ အတြက္ တ႐ုတ္ျပည္ ထဲသြားဖို႔ ကိစၥက ကိုဗဟိန္းနဲ႔ ပိုဆိုင္တယ္။ ကြၽန္ေတာ္ကလည္း မေမးဘူး။ ဘယ္သူနဲ႔ ေတြ႔တယ္ဆိုတာ မသိဘူး”

ကဗ်ာ ဆရာႀကီးသည္ ငယ္စဥ္က ယူဂ်ီ ေကာင္းပီသစြာ သူႏွင့္ မဆိုင္ေသာ၊ မပတ္သက္ေသာ ကိစၥကို စပ္စုခ်င္ ပံုမရ။ ကဗ်ာ ဆရာႀကီးႏွင့္ ကိုဗဟိန္းတို႔သည္ အဂၤလိပ္နယ္ခ်ဲ႕ကို တြန္းလွန္ ေနသူမ်ား ျဖစ္ရာ ေဒသခံ အာဏာပိုင္မ်ားက သူတို႔ကို လိုလားဟန္ မတူ။ သိႏီၷတြင္ ေစာ္ဘြားက အမိန္႔စာ ဖတ္ျပေစ၍ ျပန္ႏွင္လိုက္သည္။ ထိုစဥ္က ကိုဗဟိန္းႏွင့္ ကဗ်ာဆရာႀကီးတို႔သည္ ဘရိတ္ မပါေသာ ကားကိုစီး၍ မႏၱေလးသို႔ ျပန္ခဲ့ၾကရသည္မ်ား အမွတ္ ရေနဟန္ တူသည္။

“ဒါဆို ဆရာတို႔က ဗိုလ္ခ်ဳပ္ ေအာင္ဆန္းတို႔ ဂ်ပန္ကို သြားတာထက္ ပိုၿပီး ေစာတာေပါ့”

မိမိ အေမးကို ကဗ်ာ ဆရာႀကီးက ခ်က္ခ်င္း တုန္႔ျပန္သည္။
“ဟာ၊ ေစာတာေပါ့”

ကိုဗဟိန္းႏွင့္ ကဗ်ာဆရာတို႔ သာလွ်င္ တ႐ုတ္တို႔ထံမွ လက္နက္ အကူအညီ ရခဲ့လွ်င္ ျမန္မာျပည္ ႏိုင္ငံေရး ဘယ့္ႏွယ္ေန မယ္ဟု စဥ္းစားၾကည့္မိျပန္သည္။ နယ္ခ်ဲ႕ ေတာ္လွန္ေရး အတြက္ နည္းလမ္း ရွာေဖြ ေနၾကခ်ိန္။ ထိုစဥ္က ေတာ္လွန္ေရး ဆိုေသာ စကားလံုးသည္ သိပ္ၿပီး တြင္တြင္ က်ယ္က်ယ္ ရိွၾကေသး ဟန္ မတူေသး။

“ေတာ္လွန္ေရး ဆိုတဲ့ စကားလံုးက အဲသည့္ အခ်ိန္မွာ သံုးၿပီဗ်။ ကြၽန္ေတာ္ ကဗ်ာ ေရးဖူးတယ္။ ေတာ္လွန္မႈ ဆိုၿပီး ေရးတာ၊ ေတာ္လွန္ေရး ဆိုတာ လက္နက္ကိုင္ မဟုတ္ဘူး။ ၿငိမ္းခ်မ္းတဲ့ နည္းနဲ႔လုပ္ရမယ္။ ေတာ္လွန္မႈ ဆိုတဲ့ ကဗ်ာေလး ေရးဖူးတယ္။ ေတာ္လွန္ေရး မဟုတ္ဘူး။ ေတာ္လွန္မႈ . . ....ေတာ္လွန္မႈ”

ေတာ္လွန္မႈ
ေႏြလေပါက္လွ်င္
ပိေတာက္ေရႊ၀ါ၊ ၀င္း၀င္းျဖာ၍
အညႇာပြင့္လိ္ႈင္း၊ ခိုင္ခ်င္းဆိုင္းမွ်
မိႈင္းမိႈင္းေ၀ေအာင္ ဖူးၾက၏။

ေျမတစ္ေလွ်ာက္လွ်င္
ေႏြေပ်ာက္မိုးစင္၊ ျမရည္မင္ေသာ္
ေႏြ၀င္စခန္း၊ စြန္႔ပစ္လွမ္း၍
မိုးပန္းမာလာ ၀င့္ၿမဲကို။
ေရႊပိေတာက္လွ်င္
မေၾကာက္မရြံ႔၊ မိုးသို႔ငံ့လည္း
စြန္႔စြန္႔တမာန္၊ သူ႔ဟန္ပန္သည္
ေတာ္လွန္ပြင့္သည့္
ပန္းျမတ္တည္း။ ။
ဒဂုန္တာရာ
(ဂႏၴေလာက၊ ၁၉၄၀)

ကဗ်ာ ဆရာႀကီး၏ ေတာ္လွန္မႈ ကဗ်ာသည္ (၁၉၄၀)ခုႏွစ္က ထုဆစ္ ေရးဖြဲ႔ခဲ့ေသာ ကဗ်ာ။ မိမိက ေတာ္လွန္ေရး ဆိုသည့္ စကားလံုးကို ထုဆစ္ခဲ့သူအား ရွာေဖြလိုသည္။ ကဗ်ာ ဆရာႀကီးထံမွ အတည္ျပဳခ်က္လည္း ယူထားခ်င္သည္။
“ေတာ္လွန္ေရး ဆိုတဲ့ စကားလံုးကို ဖလွယ္ခဲ့တာ သခင္စိုး လို႔ ေျပာလို႔ ရသလား ဆရာ”ဟု ေမးၾကည့္ ျဖစ္ခဲ့သည္။

“ဟုတ္တယ္။ သခင္စိုးေပါ့။ သခင္စိုးကို အကုန္ ေလးစားၾကတယ္။သခင္စိုးက သခင္ႏုထက္ ႀကီးတယ္။သခင္စိုးကို ျမင္ဖူးလား။႐ုပ္ၾကမ္းတယ္။ ၀တ္တာ၊ စားတာ တကယ့္ ေတာသား႐ုပ္”

သခင္ႏု၊ သခင္စိုး၊ ေတာ္လွန္ေရး ဆိုသည့္ စကားလံုးမ်ားႏွင့္ အတူ တကၠသိုလ္ ေက်ာင္းသားမ်ားႏွင့္ ႏိုင္ငံေရး သမားမ်ား မည္သို႔ ေပါင္းစပ္ၾက မည္ဆိုျခင္းက စိတ္၀င္စားဖြယ္ ေကာင္းမည္ထင္သည္။
“ေျမေအာက္ ယူနစ္ေတြမွာ အျပင္က သခင္ေတြ မ်ားပါတယ္။ ဂိုက္လိုင္းေတာ့ မယူဘူးဗ်။ သူတို႔လည္း သူလို ကိုယ္လိုဘဲ။ စာဖတ္တဲ့ သူေတြပဲ ပိုခင္တာေပါ့”

မိမိသည္ ကဗ်ာဆရာႀကီးကို ဘာေၾကာင့္ သခင္ေဌးၿမိဳင္ဟု မသံုးႏႈန္းခဲ့သလဲဟု သိခ်င္ခဲ့ျပန္သည္။
“သခင္ေဌးၿမိဳင္ ဆိုတာက ေက်ာင္းမွာေတာ့ သံုးတယ္။ အျပင္မွာ မသံုးဘူး။ ဟိုတုန္းက လူေတြက ကိုေဌးၿမိဳင္လို႔ ေခၚတယ္။ ကိုေအာင္ဆန္းကလည္း ကိုေဌးၿမိဳင္လို႔ ေခၚတယ္”

ကဗ်ာ ဆရာႀကီးသည္ ေတာ္လွန္ေရး လႈပ္ရွားမႈ၊ ေက်ာင္းသား လႈပ္ရွားမႈမ်ားႏွင့္ ထိစပ္ေနေသာ္လည္း ခုခ်ိန္အထိ ႏိုင္ငံေရး သမား မျဖစ္ခဲ့။
“ကြၽန္ေတာ္က ႏိုင္ငံေရး သမား မျဖစ္ေအာင္ ေရွာင္ေတာ့ ေရွာင္ပါတယ္။ လူမသိေအာင္ ေနတယ္”

ကဗ်ာ ဆရာႀကီးသည္ ႏိုင္ငံေရးသမား မျဖစ္ခဲ့သလို၊ ကြန္ျမဴ နစ္လည္း မျဖစ္ခဲ့ျပန္။
“ကြၽန္ေတာ့္ကို ကြန္ျမဴနစ္ ပါတီဖြဲ႔တဲ့ အခါ ဖိတ္တယ္။ မသြားဘူး။ ကြၽန္ေတာ္နဲ႔ မျဖစ္ဘူး”

စင္စစ္ ဗိုလ္ခ်ဳပ္ ေအာင္ဆန္းသည္လည္း ကြန္ျမဴနစ္ ျဖစ္ခဲ့သူ ျဖစ္သည္။ ကိုဗဟိန္းလည္း ကြန္ျမဴနစ္ ျဖစ္ခဲ့သည္။ သခင္ သန္းထြန္းလည္း ကြန္ျမဴနစ္ ျဖစ္ခဲ့သည္။ သခင္သန္းထြန္း ဆိုေသာ စကားလံုး ပါလာေသာ အခါ ကဗ်ာဆရာႀကီးသည္ ဟိုးအတိတ္ ကာလကို လွမ္းေမွ်ာ္ၾကည့္လိုက္ျပန္သည္။
“သခင္သန္းထြန္းက ေတာ္တယ္။ အဂၤလိပ္စာလည္း ဖတ္တယ္။ ဗမာစာလည္း အေရးေကာင္းတယ္။ ေတာခိုတာ သူ႔အလုပ္ မဟုတ္ဘူး။ သူကေတာ ခိုရမယ့္ သူမဟုတ္ဘူး။ ေနာက္ပိုင္းေတာ့ မသိဘူးဗ်။သူ စိတ္ေျပာင္းသြား သလားမသိဘူး”

ကဗ်ာ ဆရာႀကီးသည္ သခင္ သန္းထြန္းတို႔ ေတာခိုကာ လက္နက္ ကိုင္စြဲခဲ့သည့္ လက္နက္ကိုင္ ေတာ္လွန္ေရးကို မႏွစ္ၿခိဳက္ သည္လား။လက္နက္ကိုင္ ေတာ္လွန္ေရးကို မႏွစ္ၿမိဳ႕သူ၊ လက္မခံ သူမ်ားလား။
“ဟုိတုန္းကေတာ့ ႀကိဳက္တယ္လည္း မဟုတ္ဘူး။ မႀကိဳက္ဘူး မဟုတ္ဘူး။ အခုမွ ငါ မတားခဲ့ပါလား ဆိုတာ သြားေတြ႔တာ ကိုးဗ်။ ဒါက အသက္ႀကီးလာမွ သိတာ။ ဟိုတုန္းကေတာ့ ကိုယ့္ ထက္လုပ္တဲ့ လူေတြ အေၾကာင္းရိွလို႔ လုပ္တာပဲ ထင္တယ္”

ကဗ်ာ ဆရာႀကီးသာ သခင္ သန္းထြန္းကို ေတာမခိုရန္ ဟန္႔တားႏိုင္ခဲ့လွ်င္၊ လက္နက္ကိုင္ ေတာ္လွန္ေရးကို ကန္႔ကြက္ခဲ့လွ်င္ သခင္သန္းထြန္းသည္ ခုခ်ိန္သက္ရိွ ထင္ရွား ရိွေနေလမည္လား။ ထုိေသာအခါ ျမန္မာျပည္၏ ႏိုင္ငံေရး အခင္းအက်င္းသည္ ေျပာင္းလဲလာမည့္ သေဘာလား။ မေျပာတတ္။
. . . . . . . . . . . .

source: http://www.paephuhlwarmagazine.asia


No comments:

Post a Comment